Αρχική σελίδα » Προβολή Νέων

Προβολή νέων

05.05.2014

ΑΝΟΙΧΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ 2014

Διάλεξη George Katsiaficas: 7-5-14 Κύκλος προβολών-εισηγήσεων: 14/5 έως 9/7

 

 

Στα πλαίσια του ΑΝΟΙΧΤΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥτου ΠΜΣ

 

την Τετάρτη 7 Μαΐου:

θα πραγματοποιηθεί η διάλεξη του προσκεκλημένου Καθηγητή George Katsiaficas,
με τίτλο: "Asia's Unknown Uprisings".
Ώρα: 19.00.
Αίθουσα 4 "Διαλέξεων", Αιόλου 42-44, στον β΄ όροφο.

Το βιογραφικό του είναι διαθέσιμο στο : http://www.eroseffect.com/bio/cv_katsiaficas.pdf

 

 

Επίσης, από την Τετάρτη 14 Μαΐου

ξεκινά ο ΚΥΚΛΟΣ ΠΡΟΒΟΛΩΝ ΚΑΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΦΑΣΙΣΜΟ.


Πρόγραμμα:


14.5.2014             ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ        18:30

Ο οίκτος και η θλίψη

του Marcel Ophüls

(Le Chagrin et la pitié, Γαλλία - Ελβετία – Γερμανία 1969, 251')

 

Εισηγητής: Βίκτωρ Αρδίττης, σκηνοθέτης, καθηγητής Σκηνοθεσίας στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ

 

Η ταινία αποτελεί μια κινηματογραφική καταγραφή της περιόδου της κατοχής στη Γαλλία.  Ο Οφύλς, διαμέσου της χρήσης αρχειακού υλικού και εκτενών συνεντεύξεων ενός Γερμανού αξιωματικού και των συνεργατών του καθώς και απόψεων αντιστασιακών αγωνιστών από το Κλερμόντ-Φεράντ, εστιάζει στην ευθύνη που φέρει το Γαλλικό κράτος και το καθεστώς του Βισύ στην εξόντωση των Γάλλων Εβραίων, στον αμφίβολο χαρακτήρα του μύθου περί ηρωικής Αντίστασης των Γάλλων, αναδεικνύοντας την απροκάλυπτη και συστηματική συνεργασία της κυβέρνησης του Βισύ υπό τον στρατηγό Πεταίν, με τους Ναζί.

 

21.5. 2014            ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ        18:00

Valentine Road

της Marta Cunningham

(ΗΠΑ 2013, 89΄)

 

Εισηγήτρια: Νέλλη Καούνη, εκπρόσωπος της Colour Youth

 

Το 2008 στην Καλιφόρνια ο δεκαπεντάχρονος Λάρι Κινγκ εξομολογείται στον συμμαθητή του Μπράντον Μακ Ίνερνι ότι θα ήθελε να είναι ο Βαλεντίνος του. Μια μέρα μετά, ο Μπράντον σκοτώνει τον Λάρι εν ψυχρώ μέσα στην τάξη πυροβολώντας τον δύο φορές στο κεφάλι. Το ντοκιμαντέρ Valentine Road προσπαθεί να ανακαλύψει τα πραγματικά αίτια αυτής της τραγωδίας.

Επίσημη συμμετοχή Sundance Festival, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

 

Η ταινία θα προβληθεί σε συνεργασία με το Outview Film Festival

 

28.5.2014             ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ        20:00

Ρώμη, Ανοχύρωτη πόλη

του Roberto Rossellini

(Roma Cittá aperta, Ιταλία 1945, 103')

 

Εισηγήτρια: Μαρία Κομνηνού, καθηγήτρια στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών και  Γενική Γραμματέας του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος

 

Η κατακερματισμένη Ρώμη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τοποθετείται στο επίκεντρο του φιλμικού ενδιαφέροντος, μετά την ανατροπή του Μουσολίνι και την κατάληψη της πόλης από τους Γερμανούς, το 1944. Ταινία ορόσημο του «ιταλικού νεορεαλισμού», πολύπλοκη στις πολιτικές τις διαστάσεις, μια κινηματογραφική σύνθεση εικόνων της κατοχικής καθημερινότητας, της εξαθλίωσης και της κοινωνικής διάλυσης. Έντονη ρεαλιστική ματιά, αμφισβητώντας αφηγηματικές συμβάσεις, αναδεικνύει την σκοτεινή όψη του φασισμού σε μια καθαρή και φριχτή μορφή.

 

 

4.6.2014               ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ            20.30

Ο Θυρωρός της νύχτας

της Liliana Cavani

(Il portiere di note, Ιταλία 1974, 118')

 

Εισηγήτρια: Δήμητρα Μακρυνιώτη, κοινωνιολόγος, καθηγήτρια στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών

 

Βιέννη 1957. Ο Μαξ, ένας πρώην αξιωματικός των Ναζί σε κάποιο στρατόπεδο συγκέντρωσης, ο οποίος εργάζεται πλέον έως νυχτερινός θυρωρός σε ένα ξενοδοχείο στη μεταπολεμική Βιέννη, συναντά ξανά έπειτα από χρόνια, τη Lucia, θύμα και ερωμένη του σε εκείνο το στρατόπεδο. Η Καβάνι εστιάζει στη δυναμική της σαδομαζοχιστικής σχέσης τους, η οποία αναζωπυρώνεται με αυτή την τυχαία συνάντησή τους. Ο συμβολισμός της χρήσης της κάμερας διαπλέκεται με τη πειθαρχική εξουσία, τον έλεγχο και τα όρια του σώματος, ο φετιχισμός με τον ανδρογυνισμό και την αρρενωπότητα του Τρίτου Ράιχ, η πτώση και η καταστροφή με τη φύση της σχέσης εξουσιαστή και θύματος.

 


11.6.2014             ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ        20:00

Η λευκή κορδέλα

του Michael Haneke

(Das weiße Band - Eine deutsche Kindergeschichte, Γερμανία 2009, 144')

 

Εισηγήτρια: Βίκυ Ιακώβου, Λέκτορας Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου

 

Γερμανία λίγο πριν τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, μια σειρά ανεξήγητων γεγονότων διαταράσσουν την καθημερινότητα της παρακμασμένης κοινωνικής ζωής ενός προτεσταντικού χωριού, μια καθημερινότητα αυστηρών ιεραρχιών, αυταρχικής πειθαρχίας, άκαμπτων ταξικών και έμφυλων διαχωρισμών. Με την κινηματογραφική σύνθεση εικόνων ολοκληρωτισμού, βίας, μίσους και διαφθοράς, με την αλληγορική αφήγηση περί του αυγού του φιδιού, αλλά και διαμέσου της φωτεινής μονοχρωμίας και των υποβλητικών πλάνων,  ο Χάνεκε μοιάζει να επιδιώκει να δέσει τη «λευκή του κορδέλα» στον θεατή, καλώντας τον να ανακαλύψει τη δύναμη όσων πιθανώς ελλοχεύουν, καθώς και εκείνων που διαμόρφωσαν τον μετέπειτα ναζιστικό χαρακτήρα τους.

 

 

18.6.2014             ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ       20:00

Οι καταραμένοι

του Luchino Visconti

(La caduta degli Dei, Ιταλία – Γερμανία 1969, 156')

 

Εισηγητής:  Κύρκος Δοξιάδης, καθηγητής Κοινωνικής Θεωρίας στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών

 

Η παρακμή και η κατάρρευση μιας ισχυρής οικογένειας Γερμανών βιομηχάνων, των Φον Έσενμπεκ, τη δεκαετία του 1930. Ο Βισκόντι δημιουργεί αλληγορικές, βίαιες κινηματογραφικές σκηνές της διαφθοράς και της παρακμής των ανώτερων τάξεων, της αιμομιξίας και της δυναμικής των οικογενειακών σχέσεων, τη διαστροφής και του μίσους. Η ταινία θέλει να δείξει πόσο αδίστακτο ήταν το ναζιστικό κόμμα στην επιδίωξη των σκοπών του, αλλά και πως οι δυνάμεις που οδήγησαν στην άνοδο του ναζισμού μπορούν να αναδυθούν ξανά.

 

 

25.6.2014             ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ                        20:00

Καρλ Μάυ
του Hans-Jürgen Syberberg

(Karl May, Γερμανία 1974, 187' )

 

Εισηγητές: Μαρίνα Μαροπούλου, ανθρωπολόγος του Δικαίου, επιστημονική συνεργάτιδα στο Τμήμα Νομικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Γεράσιμος Κουζέλης, καθηγητής Επιστημολογίας και Κοινωνιολογίας της Γνώσης στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών

 

Η μεσαία ταινία της γερμανικής τριλογίας του Ζύμπερμπεργκ (Λούντβιχ, Καρλ Μάυ, Χίτλερ) σχετικά με τα μυθολογικά θεμέλια του Τρίτου Ράιχ. Πρόκειται για μια ταινία για τον Καρλ Μάυ (1842-1912), έναν εξαιρετικά δημοφιλή Γερμανό συγγραφέα, μυθιστορήματα του οποίου τοποθετούνται σε μια εξιδανικευμένη εκδοχή της αμερικανικής Άγριας Δύσης. Σε αυτή τη λιγότερο χαρακτηριστική ταινία της τριλογίας, ο Ζύμπερμπεργκ, δημιουργεί ένα ευρύ, πολυσύνθετο, και ετερογενή πληροφοριακό χώρο, όπου το δημόσιο και το ιδιωτικό, το φανταστικό και το πραγματικό συναντώνται και ο Καρλ Μάυ μοιάζει να αναδύεται ως ένας περίπλοκος θρύλος μέσα από τα ψέματά του και τις καταγγελίες των ψεμάτων.

 


9.7.2014               ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ            20.00

Μολώχ

του Alexander Sokurov

(Moloch, Ρωσία 1999, 108')

 

Εισηγητής: Παντελής Μπασάκος, καθηγητής Φιλοσοφίας στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου

Άλπεις, μια μέρα του 1942, σε ένα επιβλητικό, απροσπέλαστο σπίτι, το Kleistenhaus, ο Χίτλερ αποσύρεται με την ερωμένη του Εύα Μπράουν. Μαζί τους καταφθάνουν  το ζεύγος Γκαίμπελς, ο Μάρτιν Μπόρμαν και άλλοι επιφανείς Ναζί συνεργάτες του. Στη ταινία Μολώχ, μια σύνθεση κινηματογραφικών εικόνων παρακμής, φόβου και θλίψης, ο Σοκούροφ αποπειράται, διαμέσου μιας μελαγχολικής χρωματικής παλέτας και αφηγηματικής δομής που εστιάζει κυρίως στη σχέση μεταξύ του Χίτλερ και της Εύα Μπράουν, να σκιαγραφήσει, ιστορικά πρόσωπα, βυθισμένα στην απόγνωση της καθημερινότητάς τους, δημιουργώντας μια κινηματογραφική παραβολή για τον ναρκισσισμό της εξουσίας  και για τη συμβολική σημασία της επίδρασης του Ναζισμού στους ίδιους τους Ναζί.